Många tror att det bästa sättet att lindra ryggont är att ta det lugnt – antingen stanna hemma i sängen eller att undvika träning.Även om dessa till vägagångssätt är förståeliga och kan rekommenderas på kort sikt, men för mycket vila och stillasittande kan faktiskt underminera läkningsprocessen. Istället är aktiva former av ryggövningar nästan alltid nödvändigt för rehabilitering av ryggsmärta och lindring ryggont. Nedan finns tre typer av övningar som man kan göra för att lindra ryggsmärtor:

Stretching

Ordentlig stretching av muskler tillsammans med motion bidrar till att upprätthålla normal rörelseförmåga och ger lindring för muskler som ofta drabbas av stelhet eller inflammation. För de som lider av ryggsmärtor, är det bra att dagligen utföra nån form av rörelse för ryggen och ha stretching som rutin som är individuellt utformade av en sjukgymnast eller en ryggspecialist. Som en allmän regel bör patienter med smärta i nedre ryggen fokusera på att sträcka de nedre ryggmusklerna, fram- och baksida lår samt stärka upp magmusklerna. Det är viktigt för patienterna att komma ihåg att aldrig pressa så mycket att smärta uppstår under sträckning. Det är viktigt att stretchingen sker långsamt och gradvis.

Dynamiska stabiliseringsövningar

Dessa övningar involverar en mängd olika rörelser och kan innefatta användning av träningsbollar, balanseringsmaskiner eller specifika stabiliserande övningar.Poängen med dynamiska stabiliseringsövningar är att stärka de sekundära musklerna i ryggraden och bidra till att stödja ryggraden genom olika intervall av rörelser. Patienten besöka ryggkliniker som kan hjälpa dem att utföra dessa pass i rätt form, att utföra övningarna fel kommer endast att göra mer skada än nytta.

Bålstyrkeövningar

Dessa är specifika övningar för att stärka magmusklerna och nedre ryggmusklerna för att stärka upp hela bålen. Dessa övningar innehåller
normalt:
• Specifika magövningar, såsom sit-ups och crunches. Magövningar i plankposition stärker de allra innersta magmusklerna som annars kan vara svåra att komma åt.”Plankan” är en mycket effektiv och skonsam övning där du stimulerar stora delar av kroppen.

• Ryggövningar (hyperextensions), som kan utföras på maskin eller genom att helt enkelt ligga på mage och långsamt höja bröstet från marken. Denna övning utnyttjar nedre ryggmusklerna till ”sträcka” ryggraden.

• ”God morgon” är också en övning för att stärka de nedre ryggmusklerna. Denna övning utförs genom att stå med benen raka, fötterna axelbrett isär och med en viktade bar över axlarna. Sedan böjer man sig sakta framåt tills ansiktet är parallellt med golvet och sedan upp igen. Övningen kan såklart göras utan vikt till en början.

Dessa pass kan enkelt utföras hemma men det är bra att kontakta en sjukgymnast som kan hjälpa till att lära in varje övning eller besöka en klinik för ont i ryggen i Stockholm, en av dem är Rygginstitutet

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Rygginstitutet.”