Panikångest behandling

Känner du ibland att ångesten kommer plötsligt och intensivt? Då kan det handla om panikångest. Panikångest är en stark ångest som kommer snabbt och i många fall oväntat. Vanliga symptom inkluderar bland annat snabbare hjärtslag, svårigheter att andas, illamående, yrsel, domningar i fötter och händer samt tryck över bröstet. En panikattack går ofta över lika snabbt som den starta men kan vara väldigt obehaglig för den drabbade och i vissa fall leda till olyckor och skador om det sker vid fel tillfälle. Många som lider av panikångest drar sig ofta för att ta sig ut eftersom de är rädda för att få ett anfall.

Panikångest är en relativt vanlig diagnos i världen som är väldokumenterad där det finns många olika och mycket bra panikångestbehandlingar för att lindra ångesten.

Bli av med ångest utan medicin

Ångest är ofarligt men är en väldigt obehaglig upplevelse för den drabbade. Det kan hända att du drabbas av panikångest efter en lång tid av stress, ångest eller oro. I de allra flesta fallen är behandlingen för människor som lider av panikångest stegvis, det första steget någon typ av psykologisk behandling. Den vanligaste och även en av de mest effektiva panikångestbehandlingarna heter Kognitiv Beteendeterapi, KBT. Det är alltid en god idé att försöka bli av med ångest utan medicin via KBT eller liknande innan man tar till läkemedel. Panikångest behandling handlar mycket om att våga utsätta sig för dom framförallt kroppsliga symtom som man är rädd för genom s.k. exponeringsbehandling. Vid sidan om detta brukar det innebära att lägga om sina vanor och stegvis våga sig ut igen.

Hjälp mot panikångest

Det finns väldigt mycket som du själv kan testa för att lindra och bli av med panikångest. Men det finns ingen universell behandling som fungerar för alla. Behandling av panikångest kan vara väldigt individuellt och det gäller att testa sig fram och se vad som fungerar för just dig. Gemensamt för alla är dock att börja med att försöka utesluta fysiska orsaker innan man överväger KBT-behandling eller börjar med medicin, till exempel att undersöka om man lider av hypertyreos (att sköldkörteln bildar för mycket hormoner som leder till symtom likt panikångest).

Grundläggande för panikångestbehandling är att kroppen har de bästa förutsättningarna för välmående: motion, bra kost och sömn. Många har även fått goda resultat genom att utöva mindfulness-övningar, att förankra sig i nuet. Det är också bra att undvika alkohol och droger då dessa substanser kan försvåra ångesten. Annan hjälp mot panikångest är att lära dig mentala redskap för vad du själv kan göra när en panikattack kommer. Till exempel är det bra att sätta sig på en stol när du börjar få en panikattack. Tryck fötterna mot golvet och försök fokusera på känslan av fötterna mot golvet.

Lider du av panikångest?

Om du är i behov av hjälp mot panikångest, har testat alla hemkurer och inget fungerar, kontakta Rygginstitutet idag. Vi hjälper dig komma på rätt spår med effektiv behandling och rehabilitering för att lindra din panikångest så du inom kort kan återgå till vardagen.

FAQ om panikångest

Panikångest är tyvärr ganska vanligt, så om du själv funderar på om du lider av panikångest har vi sammanställt lite vanliga frågor och svar som kan vara bra att kolla igenom. Det finns bra rehabilitering för dig som lider av långvarig stress.

Varför får man panikattacker?
En panikattack är kroppens naturliga respons på för mycket stress. Stress behöver inte bara innebära att du haft för mycket att göra på jobbet. Stress kan komma av att du känner dig otillräcklig, nedstämd och orolig.
Hur kan jag hjälpa någon med panikångest?
Det finns flera sätt att stötta och hjälpa en person med panikångest. Det är viktigt för personen att veta att hen inte är en börda. Det kan vara skönt att få prata ut hos någon utan att bli dömd. Ett annat tips är försöka avlasta personen, exempelvis genom att fråga om det finns något du kan göra, som att laga mat eller hjälpa till med tvätten.
Hur hanterar man panikångest?
Det är viktigt att ta reda på vad som utlöser panikångesten. Därför är samtalsterapi bra och även KBT där du får öva på att återgå till ditt normala liv. Genom att lära sig känna igen signaler på en panikattack kan du också lära dig vilka redskap du ska använda för att parera eller ta dig igenom attacken.

Kontakta oss

Använd formuläret nedan för att komma i kontakt med oss.
Du kan också ringa på 08-544 311 10 eller 060-64 73 00

2 + 9 =

Rygginstitutet Sundsvall

Institutsvägen 8
856 43 SUNDSVALL
Telefon: 060-64 73 00
Telefax: 060-64 73 01
sundsvall@rygginstitutet.se

Rygginstitutet Stockholm

Ladvik
185 93 VAXHOLM
Telefon: 08-544 311 10
Telefax: 08-544 311 11
E-Post:vaxholm@rygginstitutet.se

Svenska Rygginstitutet
Org nr: 556513-6842 / 
Bg: 5336-0012