Panikångest behandling

Panikångest behandling

Känner du ibland att ångesten kommer plötsligt och intensivt? Det kan handla om panikångest. Panikångest är en stark ångest som kommer snabbt, vanliga symptom är bland annat snabbare hjärtslag, svårigheter att andas, illamående, yrsel, domningar i fötter och händer samt tryck över bröstet. En panikattack går ofta över snabbt men kan vara väldigt obehaglig för den drabbade. Många som lider av panikångest drar sig ofta för att ta sig ut eftersom de är rädda för att få ett anfall. Bra att veta är att panikångest är relativt vanligt och det finns mycket bra panikångest behandling att få.

Bli av med ångest utan medicin

Ångest är ofarlig men obehagligt. Det kan hända att du drabbas av panikångest efter en lång tid av stress, ångest och oro. För många människor som lider av panikångest är den vanligaste behandlingsformen psykologisk behandling. Den vanligaste och mest effektiva behandlingsformen heter Kognitiv Beteendeterapi, KBT. Det är alltid en god idé att behandla med KBT innan man sätter in läkemedel. Panikångest behandling handlar mycket om att våga utsätta sig för dom, framför allt kroppsliga symtom som man är rädd för, genom s.k. exponeringsbehandling. Vid sidan om detta brukar det innebära att lägga om sina vanor och stegvis våga sig ut igen.

Hjälp mot panikångest

Det finns väldigt mycket som du själv kan testa för att lindra och bli av med panikångest. Det första man bör göra är dessutom att försöka utesluta fysiska orsaker och därför bör man undersöka om man lider av hypertyrios. Bland annat är det viktigt att kroppen har de bästa förutsättningarna, så motion, bra kost och sömn är grundläggande i behandlingen. Många har även fått goda resultat genom att utöva mindfulness-övningar, att förankra sig i nuet. Det är också bra att undvika alkohol och droger då dessa substanser kan försvåra ångesten. Annan hjälp mot panikångest är att lära dig mentala redskap för vad du själv kan göra när en panikattack kommer. Till exempel är det bra att sätta sig på en stol när du börjar få en panikattack. Tryck fötterna mot golvet och försök fokusera på känslan av fötterna mot golvet.

FAQ om panikångest

Panikångest är tyvärr ganska vanligt, så om du själv funderar på om du lider av panikångest har vi sammanställt lite vanliga frågor och svar som kan vara bra att kolla igenom. Det finns bra rehabilitering för dig som lider av långvarig stress.

Varför får man panikattacker?
En panikattack är kroppens naturliga respons på för mycket stress. Stress behöver inte bara innebära att du haft för mycket att göra på jobbet. Stress kan komma av att du känner dig otillräcklig, nedstämd och orolig.
Hur kan jag hjälpa någon med panikångest?
Det finns flera sätt att stötta och hjälpa en person med panikångest. Det är viktigt för personen att veta att hen inte är en börda. Det kan vara skönt att få prata ut hos någon utan att bli dömd. Ett annat tips är försöka avlasta personen, exempelvis genom att fråga om det finns något du kan göra, som att laga mat eller hjälpa till med tvätten.
Hur hanterar man panikångest?
Det är viktigt att ta reda på vad som utlöser panikångesten. Därför är samtalsterapi bra och även KBT där du får öva på att återgå till ditt normala liv. Genom att lära sig känna igen signaler på en panikattack kan du också lära dig vilka redskap du ska använda för att parera eller ta dig igenom attacken.

Kontakta oss

Använd formuläret nedan för att komma i kontakt med oss.
Du kan också ringa på 08-544 311 10 eller 060-64 73 00

2 + 8 =

Rygginstitutet Sundsvall

Institutsvägen 8
856 43 SUNDSVALL
Telefon: 060-64 73 00
Telefax: 060-64 73 01
sundsvall@rygginstitutet.se

Rygginstitutet Stockholm

Ladvik
185 93 VAXHOLM
Telefon: 08-544 311 10
Telefax: 08-544 311 11
E-Post:vaxholm@rygginstitutet.se

Svenska Rygginstitutet
Org nr: 556513-6842 / 
Bg: 5336-0012