Ont i nacken? Nya rutiner kan minska smärtan - Rygginstitutet

Nacksmärta är ett vanligt och allt som oftast övergående problem. Inte sällan har det att göra med långa, stillasittande arbetsdagar framför en datorskärm. Även om man försöker tänka på att sitta ordentligt, och på att ha en bra hållning med rak rygg och avslappnade axlar så blir det lätt att axlarna faller framåt och att hållningen sjunker.

Detta kan i sin tur leda till att nacken skjuts fram på ett sätt som ger värk och stelhet. Om man dessutom lider av en pisksnärtsskada eller kotkompression kan denna situation innebära ytterligare svårigheter. För den som ofta får ont i nacken är det viktigt att tänka på att ta tag i problemen i tid. Att ignorera symptomen kan visserligen fungera ett tag, men efterhand så ökar risken för att smärtan ska krypa nedåt i ryggen och sprida sig till till exempel skulderbladen. När det väl har gått så långt är det vanligt att välja sittställningar som minskar smärtan, men som riskerar att snedbelasta ryggen. Då kommer man lätt in i en dålig spiral som är desto svårare att bryta.

Tur då att det faktiskt inte behöver vara särskilt krångligt att underlätta för nacken. Här nedanför följer några tips för övningar för dig som redan lider av nackont eller som sitter stilla långa stunder under dagen och vill stärka kroppen i förebyggande syfte:

Ståbord

Vi människor är byggda för att stå och gå. När vi står får vi per automatik en bättre hållning jämfört med när vi sitter ned, och därför har också ståbord visat sig vara en bra lösning för personer som lätt får ont i rygg, nacke och axlar. Det kan ta ett tag innan man vänjer sig vid att stå att jobba, men genom att växla mellan stående och sittande kommer du att orka stå längre stunder efterhand.

Lunchaktivitet

Det optimala är naturligtvis att hinna med ett träningspass under lunchen, men för många är det svårt att lyckas med detta. En kvarts aktivitet är dock nog för att kroppen ska må mycket bättre. Ta en snabb promenad runt kvarteret och passa på att klämma in några trappor så både flås och blodcirkulation kommer igång. Komplettera med korta pauser under dagen då du rör på dig, byter sittplats och sträcker ut musklerna i nacke, armar och ben.

Sitt ordentligt

Om du måste sitta ner under arbetsdagen, se då till att du sitter ordentligt. Kontrollera så att din stol och dator är i rätt höjd och ordna med hjälpmedel som till exempel en laptop-ställning om det behövs. Ett annat alternativ är att sitta på en så kallad sadelstol, eller en balansboll.

Nacksmärta är, liksom alla andra ryggproblem, tröttsamt. Men, det finns lösningar på problemen. Om du inte lyckas bli av med smärtan kan du kontakta Rygginstitutet. De erbjuder också kotkompression behandling.

”Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Rygginstitutet.”