Olika typer av ryggskottsbehandlingar och övningar - Rygginstitutet

Vad är ryggskott?

Ryggskott är benämningen av en plötslig och intensiv smärta och stelhet i ländryggen, den nedre delen av ryggen. Besväret kallas även för lumbargo. Ryggskottet kan komma utan anledning, dock förekommer det oftare hos personer med exempelvis skolios, dålig hållning, vid felaktiga lyft och annan typ av överbelastning. Vi går igenom ryggskottsbehandling, varför du får ryggskott och vilka övningar du kan göra för att lindra smärtan.

Vad orsakar ryggskott?

Ryggskott kan uppstå vid olika situationer och av olika anledningar. Grundläggande i diagnosen är att ryggen överbelastats. Det kan vara specifika delar av ryggen som fått utstå denna belastning, från leder och ledkapslar till musklerna och även själva diskarna. Själva rörelsen som föranledde ryggskottet kan vara en av flera faktorer som lett till ryggsmärtan.

Om du exempelvis har suttit still under lång period, skadat ryggen under en aktivitet eller har svaga ryggmuskler kan detta bidra till uppkomsten av ryggskottet. Notera att överbelastningen inte behöver betyda att du lyfter något extremt tungt. Ryggskottet kan uppstå när du försöker lyfta upp ett par strumpor eller ta ur disken från diskmaskinen.

 

Hur behandlas ryggskott?

När det kommer till ryggskottsbehandling finns flera behandlingar och övningar för att minska smärtan. Det jobbiga med ryggskott är att vila inte leder till att ryggen blir bättre, ryggmusklerna behöver nämligen stärkas. Det är dock viktigt att notera att övningar som påbörjas för tidigt kan förvärra smärtan och förlänga sjukdomstiden. Därför kan det vara svårt att veta vad man egentligen ska göra. Ett bra första steg är att besöka en fysioterapeut för att få ryggskottsbehandling. Det är även bra att försöka hålla igång med vanliga sysslor, exempelvis promenader och hushållsarbete, eftersom detta kan leda till att smärtan minskar och försvinner snabbare.

Bra ryggskottsövningar som minskar smärtan

Det finns övningar som du bör utföra endast med hjälp av en kiropraktor, naprapat eller fysioterapeut och så finns det lättare övningar som du kan utföra hemma. Undvik tunga lyft och rörelser som är alltför smärtsamma. Det finns många ryggövningar som du kan utföra, både stående och liggande. Tänk på att kroppens olika delar påverkar varandra, det är minst lika viktigt att du tränar ben och andra muskelgrupper som själva ryggen. Du kan enkelt hitta olika övningar för ryggskottsbehandling på YouTube. På så sätt kan du även se övningarnas rörelser. Även stretchövningar är bra att utföra.

 

Hitta akut ryggskottsbehandling i Sverige

Behöver du akut ryggskottsbehandling kan du börja med att leta efter närliggande fysioterapeuter, naprapater, kiropraktorer eller om dessa inte finns tillgängliga kan du även besöka en läkare. Akut ryggskottsbehandling kan bero på att det gör mycket ont och, om du har otur, kan ryggskottet i sin tur egentligen vara en annan maskerad åkomma. En fördel med att besöka en fysioterapeut eller dylikt är att de kan undersöka ryggen direkt. Oftast kan du även få hjälp med övningar för ryggskottsbehandling på en gång eller använda dig av några andra av deras tjänster, från sjukgymnastik till massage. Övningar för ryggskottsbehandling i Stockholm skiljer sig inte nämnvärt från övningar från andra städer. Dock kan pris för ryggskottsbehandling skilja sig mellan storstäder och mindre städer.