Att drabbas av ryggproblem som ryggskott är minst sagt invalidiserande i det första stadiet. Smärtan kommer plötsligt, det går inte att fly från den och det kan kännas som om man nästan kommer att gå av på mitten. Men på något sätt måste man ju ta sig ur smärttillståndet. I det läget frågar många efter behandling av ryggskottet. Det något tråkiga, men tyvärr sanna svaret här är att i det första stadiet av ryggskott är det inte så mycket mer att göra än att vila, att lägga sig i ett läge som känns så bekvämt som det går och försöka slappna av. Smärtan kan lindras av smärtlindrande geléer, värme och specifik massage för ryggskott.

Behandling av ryggskott

I takt med att smärtan så sakteliga avtar, kan man dock med speciell ryggskott behandling börja göra mjuka rörelser och specifika övningar för ryggskott tills man kommer till ett smärtläge. Detta görs för att sakta, sakta få de spända musklerna att slappna av på samma sätt som man i vanlig stretching tar musklerna till ett läge där det stramar utan att göra ont, för att nästa gång kunna tänja lite längre.

Övningar för ryggskott

När man känner att man har fått upp en liten rörlighet i ryggen igen, och det inte gör lika ont som i det första stadiet av ryggskottet, så kan man även testa att göra några övningar för sitt ryggskott.

När man vill motverka och arbeta bort sitt ryggskott är det såklart alltid klokt att konsultera en sjukgymnast så att man får expertishjälp med vad som behövs. Det finns också övningar för ryggskott man kan testa. Tänk på att alltid göra dessa försiktigt så att du inte skadar dig, och helst med konsultation av sjukgymnast innan.

En övning kan vara att man ligger ner på en hård säng eller ett golv med knäna, så att de är positionerade över magen. Därifrån kan man ta tag i insidan av smalbenen och försiktigt sära på knäna. Vid varje utandning kan man sedan sära ytterligare lite på knäna, så att man ser ut lite som en groda som ligger på rygg. Tänk på att alltid ta det väldigt lugnt när du gör den här typen av övningar och gå bara så långt att du inte får mer ont av övningen. Försök slappna av.

Man kan även testa att luta sig över ett riktigt stadigt bord, greppa dess bortre kant och så att säga hänga över bordet. I denna övning är det viktigt att slappna av, tänka på andningen och känna sig tung. Detta stretchar ut ryggens muskler.

Ont i ryggen? Kontakta Rygginstitutet idag

Om du istället vill ta kontakt med en sjukgymnast för att få hjälp med ditt ryggskott, samt förebygga framtida ryggproblem, kan du höra av dig till ryggkliniken Rygginstitutet för rehabilitering i Stockholm med omnejd. Vi har erfarna och kompetenta sjukgymnaster i flera orter i landet och är specialiserade på ryggproblem. Hos oss kan du få allt från akut behandling av ryggskott, till massage och tips om övningar för att lindra ditt ryggskott..

”Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Rygginstitutet.”