Känner du igen känslan av att ditt hjärta slår snabbare i en stressig situation? Eller blir dina handflator svettiga när du ställs inför en överväldigande uppgift eller situation?

Det är ångest – vår kropps naturliga reaktion till stress.

Om ångest är en regelbunden del av ditt liv är det viktigt att hitta strategier för avslappning mot ångest för att hålla den i schack. Det kan vara en kombination av flera saker, som samtalsterapi och meditation, eller så kan det helt enkelt vara att avlägsna faktorer som utlöser din ångest. 

Osäker på vart du ska börja? Kontakta Rygginstitutet så hjälper vi dig med avslappning mot ångest. Men tills dess, håll till godo med våra sex bästa sätt att bli av med ångest.

Identifiera och lär dig hantera ångestutlösare

Du kan identifiera ångestutlösare på egen hand eller med en terapeut. Ibland är det självklart vilka de är, som koffein, dricka alkohol eller röka. I andra fall är de mindre uppenbart vad utlösaren är.

Långsiktiga problem, till exempel finansiella eller arbetsrelaterade situationer, tar ofta längre tid att identifiera – är det på grund av deadline, en person, eller situationen i sig? Detta kan kräva lite extra stöd, antingen via terapi eller via dina vänner, för att hitta den utlösande faktorn.

När du väl identifierat dina ångestutlösare behöver du minimera kontakten med dem. Om du inte kan begränsa det – till exempel att det är på grund av en stressig arbetsmiljö som du för tillfället inte kan förändra – så kan andra tekniker för avslappning mot ångest hjälpa.

Här är några vanliga ångestutlösare:

  • Trauma
  • Koffein
  • Kronisk smärta
  • Köra bil eller resa
  • Sidoeffekter från medicin
  • Ett stressigt jobb eller arbetsmiljö
  • Genetik – ångest kan ligga i släkten
  • Mentala sjukdomar som depression
  • Abstinensbesvär från droger eller medicin
  • Kroniska sjukdomar som hjärtsjukdom, diabetes eller astma
  • Fobier såsom agorafobi (torgskräck – rädslan för offentliga platser), eller klaustrofobi (rädslan för trånga utrymmen)

Behandla med KBT

KBT (Kognitiv Beteende Terapi) hjälper dig att använda olika sätt att tänka på och reagera till situationer som orsakar ångest. En terapeut kan hjälpa dig utveckla sätt att ändra negativa tankemönster och beteende innan de är bortom din kontroll.

Daglig eller rutinmässig meditation

Medan detta kräver övning för att fungera effektivt så kan daglig eller rutinmässig mental meditation träna din hjärna att avfärda ångestfyllda tankar när de uppstår. Om du har svårt att sitta still och koncentrera dig så är yoga en bra startpunkt.

Testa kosttillskott eller att byta diet

Att ändra sin diet eller ta kosttillskott är ett av de bästa sätten att bli av med ångest, eller i alla fall lindra det. Forskning visar på att vissa tillskott eller näringsämnen är bra avslappning mot ångest.

Dessa inkluderar:

  • Grönt te
  • Kava kava
  • Citronmeliss
  • Omega-3 fettsyra
  • Läkevänderot (Valerian)
  • Mörk choklad (med måtta)
  • Ashwagandha (indisk ginseng)

Det kan ta upp till tre månader innan du märker någon skillnad när du intar någon av ovan tillskott och mat som avslappning mot ångest. Om du tar andra läkemedel bör du först diskutera användningen av olika örtmediciner med din doktor.

Håll kropp och sinne friska

Träna regelbundet, ät balanserade måltider, få tillräckligt med sömn och håll kontakten med personer som bryr sig om dig är några av de bästa sätten att bli av med ångest.

Fråga din doktor om läkemedel

Om din ångest är allvarlig nog att din terapeut anser att du kan gynnas av läkemedel så finns det flera olika vägar du kan gå beroende på dina symptom. Diskutera detta med din doktor.

Lider du av ångest eller panikångest?

Kontakta Rygginstitutet så hjälper vi dig med avslappning mot ångest. Hos oss får du tar del av en lugn och stressfri miljö där du får hjälp av läkare, sköterskor, psykologer och sjukgymnaster att ta hand om både din kropp och sinne. 

Vi hjälper dig att behandla och bli av med din ångest och ger dig verktygen och kunskapen för att hantera stressen även i framtiden.