3 tips på effektiv stress behandling i Stockholm

Stress är numera ett utbrett problem. Människor i alla åldrar kan drabbas, och som en följd av detta råka ut för en mängd olika fysiska och psykiska problem. Till exempel smärta i nacke, skuldror och rygg. Konsekvenserna av stress är alltså många, men det är alltid möjligt att bryta mönstret och hitta förutsättningarna för ett ökat välmående. 

I slutändan kan nog de flesta av oss hålla med om att livet springer för fort ibland, även om det är lätt att vifta bort tankarna på eventuella följder. Men, pass på. Stress smyger sig på, och problemen kan komma plötsligt. Därför är det alltid bra att ta till förebyggande åtgärder och ligga steget före. Här nedan följer några konkreta tips på stresshantering för en lugnare vardag:  

Måltider 

Ät regelbundet och långsamt. Även om du oftast äter själv är det viktigt att bygga upp en rutin kring måltiderna. Undvik att sitta vid teven eller datorn och lägg ifrån dig mobiltelefonen. Fokusera på smakerna, tugga långsamt och påbörja matlagningen i god tid så att du inte är vrålhungrig när allt väl är klart. Ett annat tips är att avvakta med avdukningen. Försök istället sitta kvar en stund vid bordet och smälta maten.  

Träning och motion

Träning och motion är bra sätt att varva ner samtidigt som det förbättrar kroppens förutsättningar att hantera stressiga vardagar. För många innebär dock kraven på träning bara ytterligare ett stressmoment, och då är det dags att tänka till. Vad är det som känns stressigt? Vad kan du göra för att få träningen att kännas mer lustfylld? Kanske är det dags att välja en annan träningsform eller att träna på andra tider. 

All motion behöver heller inte handla om att prestera på topp. Om du går promenader är det istället bra att sakta ner ibland. Observera omgivningarna, fokusera på färger, ljud och andra intryck och andas djupt och långsamt. Du som vill ha tips på passande, träning kan också få råd om stress behandling i Stockholm eller andra städer.

Sömn och andning

Ett tydligt tecken på stress är ytlig och snabb andning. Djupa, lugna andetag från magen är ett effektiv sätt att varva ner, dels under dagen men också inför sänggåendet. Bygg också upp tydliga, trevliga rutiner inför natten och skjut inte upp sömnen bara för att du känner dig pigg. Slappna av, känn in kroppens muskler och lägg tankarna på olika måsten åt sidan.

Du som känner dig stressad och upplever att du påverkas negativt av detta, blanda annat genom stelhet i nacke eller smärtande rygg, kan kontakta Rygginstitutet. Via remiss från läkare på sjukhus i Stockholm eller andra städer kan du också få anpassad behandling och sjukgymnastik hos oss.

”Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Rygginstitutet.”